Торговельно-економічне співробітництво між Україною і Туреччиною
Торговельно-економічне співробітництво між Україною і Туреччиною
Опубліковано 12 липня 2022 року о 14:40
Економіка Турецької Республіки входить до двадцяти найбільших економік світу. Туреччина має сприятливе географічне розташування, розвинений середній клас та значну частину молодого населення, яке зацікавлене у веденні активної ділової діяльності.
Обсяг турецький експорту товарів у 2023 році дорівнював 255,78 млрд. дол. США (зростання на 0,7% порівняно з 2022 роком), імпорт – 361,77 млрд. дол. США (падіння на 1,0% порівняно з 2022 роком). Негативний торговельний баланс – 105,99 млрд. дол. США (скорочення на 3,3% порівняно з 2022 роком).
Основні позиції турецького експорту у 2023 році: засоби наземного транспорту, крім залізничного (12,0%), реактори ядерні, котли, машини (9,9%), мінеральне паливо, масла, продукти їх переробки (6,4%), електричні машини та обладнання (6,0%), перли, дорогоцінне або напівдорогоцінне каміння, дорогоцінні метали (5,3%), пластмаси та вироби з неї (4,1%), одяг, трикотажні вироби (4,0%), вироби з металу й сталі (3,9%).
Імпорт до Турецької Республіки у 2023 році складався з таких позицій: палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки (19,1%), реактори ядерні, котли, машини (11,3%), перли, дорогоцінне або напівдорогоцінне каміння, дорогоцінні метали (9,4%), засоби наземного транспорту, крім залізничного (8,9%), електричні машини (7,7%), чорні метали (6,7%), пластмаси та вироби з неї (4,5%), органічна хімія (2,5%).
Провідне місце серед зовнішньоторговельних партнерів Туреччини у 2023 році посідали Німеччина (8,2% експорту; 7,9% імпорту), США (5,8% експорту; 4,4% імпорту), Російська Федерація (12,6% імпорту; 3,7% експорту), Китай (12,4% імпорту; 1,3% експорту). До п’ятірки основних партнерів також входять Швейцарія (5,5% імпорту), Ірак (5,0% експорту), Велика Британія (4,9% експорту; 1,8% імпорту), Італія (4,8% експорту; 4,1% імпорту), Франція (4,0% експорту; 3,2% імпорту).
За січень-квітень 2024 року обсяги експорту Туреччини зросли на 2,7% порівняно з аналогічним періодом попереднього року і становили 82 млрд 839 млн доларів; обсяги імпорту скоротилися на 9,0% до 113 млрд 81 млн доларів. За цей період дефіцит зовнішньої торгівлі Туреччини зменшився на 30,5% і склав 30 млрд 243 млн доларів (січень-квітень 2023 р. – 43 млрд 539 млн доларів).
За даними Турецького статистичного інституту, станом на перший квартал 2024 року економіка Туреччини зросла на 5,7% (у 2023 році – 4,5%). Динаміка зростання спостерігається 15 кварталів поспіль, починаючи з другого кварталу 2020 року. ВВП Туреччини за перший квартал 2024 року сягнув 285,5 млрд. доларів США. Влада Туреччини пов’язує економічне зростання країни із успішною реалізацією т.зв. «середньострокової програми» уряду, що спрямована на забезпечення цінової стабільності, стійке зниження дефіциту торговельного балансу та накопичення резервів.
Турецький бізнес висловлює зацікавленість у продовженні торговельно-економічного та інвестиційного співробітництва з Україною, виконанні спільних інфраструктурних проектів тощо.
Турецька Республіка є одним із важливих і традиційних торговельних партнерів України в регіоні. За результатами 2022 року Туреччина посідає 3-тє місце серед країн світу за обсягом українського експорту та 4-те місце за обсягом товарообігу з Україною (1-е місце серед країн Близькосхідного регіону).
3 лютого 2022 року під час проведення Десятого засідання Стратегічної ради високого рівня між Україною та Турецькою Республікою під головуванням Президента України Зеленського В.О. та Президента Турецької Республіки Ердогана Р.Т. (м. Київ) Сторони підписали Угоду про вільну торгівлю між Урядом України та Урядом Турецької Республіки. Угода створює додаткові можливості для розвитку торговельних зв’язків завдяки преференційним умовам доступу до ринків товарів. Положення Угоди відповідають стандартам СОТ і зобов’язанням сторін в цій міжнародній організації, забезпечують поглиблення економічного співробітництва, зокрема лібералізації ринків товарів та послуг.
Торгівля товарами
Повномасштабна війна росії проти України внесла свої корективи у розвиток економічних відносин між Україною та світом, зокрема з Турецькою Республікою. Враховуючи це, починаючи з 2022 року і до закінчення періоду дії правового режиму воєнного стану Державна служба статистики України не оприлюднює статистичну інформацію щодо зовнішньої торгівлі товарами за географічною структурою (наказ Держстату від 30.12.2022 р. № 449).
Аналіз статистичних даних за 2021 рік свідчить, що обсяг торгівлі товарами між Україною та Туреччиною дорівнював 7,40 млрд. дол. США (↑52,5 % порівняно з 2020 роком), експорт – 4,14 млрд. дол. США (↑70,0%), імпорт – 3,26 млрд. дол. США (↑34,8 %). Основні товарні позиції: експорту – чорні метали (47,7%), зернові культури (22,2%), руди, шлаки, зола (5,9%); імпорту – реактори ядерні, котли, машини (9,8 %), чорні метали (7,3%), палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки (7,3 %). Позитивне сальдо для України за цей період склало 882,37 млн. дол. США.
Торгівля послугами
Обсяг торгівлі послугами за 2021 рік збільшився у порівнянні з відповідним періодом 2020 року на 93,6% і становив 1,14 млрд. дол. США. Експорт українських послуг до Туреччини збільшився на 26,5% і склав 184,63 млн. дол. США, імпорт послуг із Туреччини до України збільшився у 2,2 рази і склав 952,19 млн. дол. США. Сальдо у торгівлі послугами залишилося для України негативним у розмірі -767,57 млн. дол. США.
Інвестиційне співробітництво
За даними Національного банку України станом на 31.12.2022 Турецька Республіка інвестувала в економіку України 476,3 млн дол. США (інструменти участі в капіталі та боргові інструменти, залишки за країнами світу). Інструменти участі в капіталі (залишки за країнами світу) становили 146,8 млн дол. США, що становить 0,4 % від загального обсягу прямих інвестицій в Україну.
Відповідно до турецького законодавства в країні здійснюється реєстрація п’яти видів компаній: Акціонерне товариство, Компанія з обмеженою відповідальністю, Колективна компанія, Партнерство з обмеженою відповідальністю та Кооператив.
Реєстрація компанії здійнсюється за допомогою електронної бази даних MERSIS турецькою мовою (https://mersis.gtb.gov.tr/). Для реєстрації громадяни Туреччини можуть використовувати національний ідентифікаційний номер, громадяни іноземних держав мають отримати номер платника податків в Туреччині та здійснити реєстрацію з його допомогою.
Докладна інформація щодо реєстрації іноземних та турецьких компаній доступна за посиланнями:
Туреччина вважається однією з найперспективніших і прибуткових країн для ведення бізнесу. Вона входить в топ-20 кращих країн світу за рівнем розвитку і являє собою швидкозростаючий ринок. Країна також знаходиться на 16-му місці в світі за легкістю ведення бізнес-процесів, зокрема, сплати податків. Перш ніж почати відкривати бізнес в Туреччині, підприємець має ознайомитися з економічними особливостями країни.
Основними факторами, що впливають на бізнес в Туреччині, є наступні:
Низькі експлуатаційні витрати, які пов'язані з тим, що мільйони турецьких громадян щорічно закінчують університети і знаходяться в пошуку роботи замість відкриття бізнесу. Такі співробітники готові влаштуватися на роботу з відносно невисокою зарплатою.
Високий рівень споживання. Як наслідок того, що в країні з населенням майже 85 мільйонів осіб рівень споживчих витрат стрімко зростає за рахунок того, що країна стала державою з доходами населення вище середнього. Так, понад 20 міст країни мають населення понад 2 млн осіб.
Стрімке економічне зростання країни з початку 2000-х рр. Це призводить до того, що збільшується рівень доходу з подальшим споживанням і, як наслідок, збільшується кількість каналів реалізації продукції, товарів або послуг.
Державні програми підтримки бізнесу. Для будь-якої компанії, що працює на території країни, в тому числі нерезидентів (важливо отримати сертифікат інвестиційного стимулювання - IIC), держава надасть допомогу у відкритті та розвитку бізнесу. Серед цих пільг – знижена ставка податку, звільнення від ПДВ або митних зборів.
Держава зацікавлена в притоку інвестицій в країну у вигляді відкриття бізнесу. Наприклад, з 2017 року іноземні інвестори можуть отримати турецьке громадянство. Для цього потрібно вкласти $ 500 000 в економіку країни або створити бізнес, в якому будуть працевлаштовані не менше 50 громадян Туреччини.
Туреччина на законодавчому рівні встановлює однакові права і обов'язки як для іноземних бізнесменів, так і для місцевих. Тому реєстрація компанії в Туреччині для інвесторів з іноземних країн здійснюється за загальними правилами. Відмінності з'являються лише через деякі особливості, характерні при подачі документів іноземцями.
Реєстрація юридичної особи в Туреччині відбувається наступним чином:
1. Подати заявку на реєстрацію в MERSIS (https://mersis.gtb.gov.tr/) – спеціальний сервіс для обліку зареєстрованих комерційних компаній. Кожній компанії, зареєстрованій в країні, система присвоює унікальний номер.
2. Підготовка документів, за якими відбувається реєстрація юридичної особи. Сформований пакет документів (паспорти засновників і статутні документи) засвідчується нотаріусом.
3. Реєстрація та отримання унікального номера платника податків, який буде потрібно для подальшого відкриття банківського рахунку, на який вноситься статутний капітал створеної компанії.
4. Внесення відсотків з капіталу на рахунок Антимонопольного органу. Турецькі компанії вносять 0,04% від суми статутного капіталу.
5. Для реєстрації бізнесу в Туреччині засновник вносить 25% від суми статутного капіталу на відкритий банківський рахунок. Решта 75% вносяться протягом наступних 2 років після реєстрації. Однак закон не забороняє внести всю суму одразу.
6. Після сплати всіх зборів та підготовки установчих документів іноземний підприємець подає заяву до Дирекції Торгового Реєстру (Trade Registry Directorate), де відбувається реєстрація компанії.
7. Після реєстрації клієнт отримує завірені й підписані документи. Також слід перевірити в податковому органі, що туди передана інформація про створену компанію.
Термін реєстрації компанії в Туреччині займає 15 днів. Мінімальний розмір статутного капіталу для юридичних осіб становить 10 000 турецьких лір або близько 681 доларів США.
Тендерний процес у Туреччині регулюється двома основними законами:
Даними законами закріплено спеціальні правила закупівлі товарів, послуг, робіт та консультаційних послуг.
Тендерний процес у Туреччині складається з наступних етапів:
1. Виникнення потреби.
2. Підготовка технічного завдання.
3. Визначення приблизної вартості.
4. Визначення процедури проведення тендеру.
5. Підготовка тендерної документації.
6. Отримання погодження тендеру.
7. Створення конкурсної комісії.
8. Повідомлення про тендер.
9. Ознайомлення/придбання тендерної документації.
10. Внесення змін та роз’яснень адміністрацією.
11. Подання пропозицій.
12. Рішення по тендеру.
13. Запрошення на укладання договору.
Існують наступні види тендерних процедур та тендерних схем відповідно до Закону про публічні закупівлі № 4734:
a) процедура відкритого тендеру: це метод, за якого всі учасники можуть подавати пропозиції;
b) процедура тендеру серед певних учасників: це спосіб, за допомогою якого учасники торгів, запрошені адміністрацією в результаті попередньої кваліфікаційної оцінки, можуть подавати пропозиції. При здійсненні цієї процедури вона обмежується роботами, для яких не застосовується процедура відкритих торгів, у зв’язку з необхідністю проведення попереднього кваліфікаційного оголошення та необхідністю експертних знань і передових технологій у роботах;
c) процедура переговорів: у роботах, які не вважаються вигідними для розміщення в тендері, а оціночна вартість нижча від зазначеної в законі,
у невеликих роботах, які потрібно виконати швидко, у всіх тендерах, які не є учасниками торгів, тендер проводиться переговорним способом.
İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) (Стамбульська Асоціація експортерів зернових культур, бобових та насіння олійних культур)
Основною перевагою ведення бізнесу в Туреччині є її розташування. Як відомо, країна займає трансконтинентальну позицію, відокремлюючи Європу від Азії.
Це означає, що більшість торгових шляхів проходять саме тут, приваблюючи цим фактом велику кількість інвесторів.
Згідно зі статистикою компаній, які допомагають іноземним бізнесменам в організації бізнесу в Туреччині, існує кілька напрямків діяльності, які користуються стабільним інтересом у підприємців у останні роки, а саме: туристичний бізнес, оптова і роздрібна торгівля одягом, будівництво.
Важливо правильно визначити, який бізнес відкрити в Туреччині. Для цього потрібно провести маркетингове дослідження, уважно вивчити ринок, особливості ведення бізнесу в Туреччині. Потрібно з особливою ретельністю продумувати бізнес-план і не розпочинати реалізацію дорогих проектів. Необхідно враховувати, що Туреччина – ісламська країна зі своїми особливостями в менталітеті, обумовленими релігією.
Фахівці рекомендують починати бізнес, про який підприємець має хоча б мінімальне уявлення, а краще реальний досвід. Будь-який стартап несе в собі ризики. Але в цій країні спостерігається оптимальне поєднання західних і східних традицій: досить висока якість послуг, що надаються, мінімум бюрократії і високий ступінь гостинності допоможуть починаючому інвестору швидко адаптуватися в країні.
Не зайвим буде заручитися підтримкою фахівців, адже, як показує практика, основні помилки новачків носять юридичний характер, а вже потім стосуються економічних і маркетингових тонкощів. Зокрема, перед тим як відкривати в Туреччині компанію, з метою уникнення відмови в реєстрації, підприємцю краще проконсультуватися з юристами, які володіють нормативною базою в сфері реєстрації бізнесу в Туреччині.
Одним з основних напрямів роботи Міністерства закордонних справ України є підтримка вітчизняного експорту у контексті розширення географії ринків збуту та його диверсифікації.
Важливим елементом сприяння виходу українських експортерів на зовнішні ринки, просування та захисту їхніх інтересів, а також залучення іноземних інвестицій є започаткована у 2013 році Рада експортерів та інвесторів при МЗС України (РЕІ).
У рамках РЕІ на постійній основі здійснюється моніторинг та оперативне інформування національних виробників стосовно потенційних можливостей розширення української присутності на світових ринках, зацікавленості іноземних компаній у налагодженні контактів з вітчизняними партнерами.
У практичному плані роботи РЕІ запроваджено механізм опрацювання звернень вітчизняних компаній щодо просування їх продукції та пошук партнерів на іноземних ринках із використанням наявних можливостей економічних відділів у складі закордонних диппредставництв.