• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • Українською
  • English
  • Türkçe
Торговельно-економічне співробітництво між Україною і Туреччиною
Опубліковано 12 липня 2022 року о 14:40

Економіка Турецької Республіки входить до двадцяти найбільших економік світу. Туреччина має сприятливе географічне розташування, розвинений середній клас та значну частину молодого населення, яке зацікавлене у веденні активної ділової діяльності.

Турецький експорт товарів і послуг у 2022 році дорівнював $ 254,172 млрд. (зростання на 13,0% порівняно з 2021 роком), імпорт – 363,710 млрд. дол. США (зростання на 34,0% порівняно з 2021 роком). Негативний торговельний баланс – 109,539 млрд. дол. США (зріс у 2,37 рази порівняно з 2021 роком).

Основні позиції турецького експорту у 2022 році: засоби наземного транспорту, крім залізничного (10,5%), реактори ядерні, котли, машини (8,9%), мінеральне паливо, масла, продукти їх переробки (6,4%), чорні метали (5,75%), електричні машини та обладнання (5,4%), пластмаси та вироби з неї (4,55%), одяг, трикотажні вироби (4,3%).

Імпорт до Турецької Республіки у 2022 році складався з таких позицій: палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки (26,5%), реактори ядерні, котли, машини (9,5%), чорні метали (7,8%), перли, дорогоцінне або напівдорогоцінне каміння, метали (6,4%), електричні машини (5,9%), пластмаси та вироби з неї (5,2%).

Провідне місце серед зовнішньоторговельних партнерів Туреччини посідали Німеччина (8,3% експорту; 6,6% імпорту), США (6,6% експорту; 4,2% імпорту), Російська Федерація (16,2% імпорту; 3,7% експорту), Китай (11,4% імпорту; 1,3% експорту). До п’ятірки основних партнерів також входять Ірак (5,4% експорту), Велика Британія (5,1% експорту; 1,6% імпорту), Італія (4,9% експорту; 3,9% імпорту), Іспанія (3,8% експорту; 1,9% імпорту), Франція (3,76% експорту; 2,6% імпорту).

За січень-листопад 2023 року обсяги експорту Туреччини зросли на 0,7% порівняно з аналогічним періодом попереднього року і становили 232 млрд 810 млн доларів; обсяги імпорту зросли на 0,5% до 332 млрд 736 млн доларів. За цей період дефіцит зовнішньої торгівлі Туреччини збільшився на 0,1% і склав 99 млрд 926 млн доларів (січень-листопад 2022 р. – 99 млрд 828 млн доларів).

За даними Турецького статистичного інституту, за підсумками третього кварталу 2023 року зростання економіки Туреччини склало 5,9% у річному вираженні (у другому кварталі ц.р. – 3,9%; у першому кварталі ц.р. – 4%). Влада Туреччини пов’язує економічне зростання країни із успішною реалізацією т.зв. «середньострокової програми» уряду, що спрямована на забезпечення цінової стабільності, стійке зниження дефіциту торговельного балансу та накопичення резервів.

Турецький бізнес висловлює зацікавленість у продовженні торговельно-економічного та інвестиційного співробітництва з Україною, виконанні спільних інфраструктурних проектів тощо.

Турецька Республіка є одним із важливих і традиційних торговельних партнерів України в регіоні. За результатами 2022 року Туреччина посідає 3-тє місце серед країн світу за обсягом українського експорту та 4-те місце за обсягом товарообігу з Україною (1-е місце серед країн Близькосхідного регіону).

3 лютого 2022 року під час проведення Десятого засідання Стратегічної ради високого рівня між Україною та Турецькою Республікою під головуванням Президента України Зеленського В.О. та Президента Турецької Республіки Ердогана Р.Т. (м. Київ) Сторони підписали Угоду про вільну торгівлю між Урядом України та Урядом Турецької Республіки. Угода створює додаткові можливості для розвитку торговельних зв’язків завдяки преференційним умовам доступу до ринків товарів. Положення Угоди відповідають стандартам СОТ і зобов’язанням сторін в цій міжнародній організації, забезпечують поглиблення економічного співробітництва, зокрема лібералізації ринків товарів та послуг.

Торгівля товарами

Повномасштабна війна росії проти України внесла свої корективи у розвиток економічних відносин між Україною та світом, зокрема з Турецькою Республікою. Враховуючи це, починаючи з 2022 року і до закінчення періоду дії правового режиму воєнного стану Державна служба статистики України не оприлюднює статистичну інформацію щодо зовнішньої торгівлі товарами за географічною структурою (наказ Держстату від 30.12.2022 р. № 449).

Аналіз статистичних даних за 2021 рік свідчить, що обсяг торгівлі товарами між Україною та Туреччиною дорівнював 7,40 млрд. дол. США (↑52,5 % порівняно з 2020 роком), експорт – 4,14 млрд. дол. США (↑70,0%), імпорт – 3,26 млрд. дол. США (↑34,8 %). Основні товарні позиції: експорту – чорні метали (47,7%), зернові культури (22,2%), руди, шлаки, зола (5,9%); імпорту – реактори ядерні, котли, машини (9,8 %), чорні метали (7,3%), палива мінеральні; нафта і продукти її перегонки (7,3 %). Позитивне сальдо для України за цей період склало 882,37 млн. дол. США.

Торгівля послугами

Обсяг торгівлі послугами за 2021 рік збільшився у порівнянні з відповідним періодом 2020 року на 93,6% і становив 1,14 млрд. дол. США. Експорт українських послуг до Туреччини збільшився на 26,5% і склав 184,63 млн. дол. США, імпорт послуг із Туреччини до України збільшився у 2,2 рази і склав 952,19 млн. дол. США. Сальдо у торгівлі послугами залишилося для України негативним у розмірі -767,57 млн. дол. США.

Інвестиційне співробітництво

За даними Національного банку України станом на 31.12.2022 Турецька Республіка інвестувала в економіку України 476,3 млн дол. США (інструменти участі в капіталі та боргові інструменти, залишки за країнами світу). Інструменти участі в капіталі (залишки за країнами світу) становили 146,8 млн дол. США, що становить 0,4 % від загального обсягу прямих інвестицій в Україну.

Відповідно до турецького законодавства в країні здійснюється реєстрація п’яти видів компаній: Акціонерне товариство, Компанія з обмеженою відповідальністю, Колективна компанія, Партнерство з обмеженою відповідальністю та Кооператив.

Реєстрація компанії здійнсюється за допомогою електронної бази даних MERSIS турецькою мовою (https://mersis.gtb.gov.tr/). Для реєстрації громадяни Туреччини можуть використовувати національний ідентифікаційний номер, громадяни іноземних держав мають отримати номер платника податків в Туреччині та здійснити реєстрацію з його допомогою.

Докладна інформація щодо реєстрації іноземних та турецьких компаній доступна за посиланнями:

https://ticaret.gov.tr/data/5d3e935313b87607d8feeffc/rehber_Eng.pdf

https://www.invest.gov.tr/en/investmentguide/pages/establishing-a-business.aspx


Туреччина вважається однією з найперспективніших і прибуткових країн для ведення бізнесу. Вона входить в топ-20 кращих країн світу за рівнем розвитку і являє собою швидкозростаючий ринок. Країна також знаходиться на 16-му місці в світі за легкістю ведення бізнес-процесів, зокрема, сплати податків. Перш ніж почати відкривати бізнес в Туреччині, підприємець має ознайомитися з економічними особливостями країни.

Основними факторами, що впливають на бізнес в Туреччині, є наступні:

  • Низькі експлуатаційні витрати, які пов'язані з тим, що мільйони турецьких громадян щорічно закінчують університети і знаходяться в пошуку роботи замість відкриття бізнесу. Такі співробітники готові влаштуватися на роботу з відносно невисокою зарплатою.
  • Високий рівень споживання. Як наслідок того, що в країні з населенням майже 85 мільйонів осіб рівень споживчих витрат стрімко зростає за рахунок того, що країна стала державою з доходами населення вище середнього. Так, понад 20 міст країни мають населення понад 2 млн осіб.
  • Стрімке економічне зростання країни з початку 2000-х рр. Це призводить до того, що збільшується рівень доходу з подальшим споживанням і, як наслідок, збільшується кількість каналів реалізації продукції, товарів або послуг.
  • Державні програми підтримки бізнесу. Для будь-якої компанії, що працює на території країни, в тому числі нерезидентів (важливо отримати сертифікат інвестиційного стимулювання - IIC), держава надасть допомогу у відкритті та розвитку бізнесу. Серед цих пільг – знижена ставка податку, звільнення від ПДВ або митних зборів.

Держава зацікавлена в притоку інвестицій в країну у вигляді відкриття бізнесу. Наприклад, з 2017 року іноземні інвестори можуть отримати турецьке громадянство. Для цього потрібно вкласти $ 500 000 в економіку країни або створити бізнес, в якому будуть працевлаштовані не менше 50 громадян Туреччини.

Туреччина на законодавчому рівні встановлює однакові права і обов'язки як для іноземних бізнесменів, так і для місцевих. Тому реєстрація компанії в Туреччині для інвесторів з іноземних країн здійснюється за загальними правилами. Відмінності з'являються лише через деякі особливості, характерні при подачі документів іноземцями.

Реєстрація юридичної особи в Туреччині відбувається наступним чином:

1. Подати заявку на реєстрацію в MERSIS (https://mersis.gtb.gov.tr/) – спеціальний сервіс для обліку зареєстрованих комерційних компаній. Кожній компанії, зареєстрованій в країні, система присвоює унікальний номер.

2. Підготовка документів, за якими відбувається реєстрація юридичної особи. Сформований пакет документів (паспорти засновників і статутні документи) засвідчується нотаріусом.

3. Реєстрація та отримання унікального номера платника податків, який буде потрібно для подальшого відкриття банківського рахунку, на який вноситься статутний капітал створеної компанії.

4. Внесення відсотків з капіталу на рахунок Антимонопольного органу. Турецькі компанії вносять 0,04% від суми статутного капіталу.

5. Для реєстрації бізнесу в Туреччині засновник вносить 25% від суми статутного капіталу на відкритий банківський рахунок. Решта 75% вносяться протягом наступних 2 років після реєстрації. Однак закон не забороняє внести всю суму одразу.

6. Після сплати всіх зборів та підготовки установчих документів іноземний підприємець подає заяву до Дирекції Торгового Реєстру (Trade Registry Directorate), де відбувається реєстрація компанії.

7. Після реєстрації клієнт отримує завірені й підписані документи. Також слід перевірити в податковому органі, що туди передана інформація про створену компанію.

Термін реєстрації компанії в Туреччині займає 15 днів. Мінімальний розмір статутного капіталу для юридичних осіб становить 10 000 турецьких лір або близько 681 доларів США.


Тендерний процес у Туреччині регулюється двома основними законами:

Даними законами закріплено спеціальні правила закупівлі товарів, послуг, робіт та консультаційних послуг.

Тендерний процес у Туреччині складається з наступних етапів:

1. Виникнення потреби.

2. Підготовка технічного завдання.

3. Визначення приблизної вартості.

4. Визначення процедури проведення тендеру.

5. Підготовка тендерної документації.

6. Отримання погодження тендеру.

7. Створення конкурсної комісії.

8. Повідомлення про тендер.

9. Ознайомлення/придбання тендерної документації.

10. Внесення змін та роз’яснень адміністрацією.

11. Подання пропозицій.

12. Рішення по тендеру.

13. Запрошення на укладання договору.


Існують наступні види тендерних процедур та тендерних схем відповідно до Закону про публічні закупівлі № 4734:

a) процедура відкритого тендеру: це метод, за якого всі учасники можуть подавати пропозиції;

b) процедура тендеру серед певних учасників: це спосіб, за допомогою якого учасники торгів, запрошені адміністрацією в результаті попередньої кваліфікаційної оцінки, можуть подавати пропозиції. При здійсненні цієї процедури вона обмежується роботами, для яких не застосовується процедура відкритих торгів, у зв’язку з необхідністю проведення попереднього кваліфікаційного оголошення та необхідністю експертних знань і передових технологій у роботах;

c) процедура переговорів: у роботах, які не вважаються вигідними для розміщення в тендері, а оціночна вартість нижча від зазначеної в законі,
у невеликих роботах, які потрібно виконати швидко, у всіх тендерах, які не є учасниками торгів, тендер проводиться переговорним способом.

Türk Sanayiciler ve İş İnsanları Derneği

(Асоціація промисловців та бізнесменів Туреччини)

https://tusiad.org/tr/


İç Anadolu Sanayici ve İş İnsanları Dernekleri Federasyonu

(Федерація асоціацій промисловців та бізнесменів Центральної Анатолії)

https://www.icasifed.org.tr/


Türkiye Makina Federasyonu

(Турецька машинобудівна федерація)

http://www.makfed.org.tr/


Hububat Tedarikçileri Derneği (HUBUDER)

(Асоціація постачальників зерна Туреччини)

www.hubuder.org.tr


İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) (Стамбульська Асоціація експортерів зернових культур, бобових та насіння олійних культур)

www.ihbir.org.tr


Yatırımcı ve Sanayici İş İnsanları derneği

(Асоціація підприємців інвесторів та промисловців)

https://yatsiad.org.tr/


Türkiye İlaç Sanayi Derneği

(Турецька асоціація фармацевтичної промисловості)

http://www.tisd.org.tr/


Türk Eczacıları Birliği

(Асоціація Аптекарів Туреччини)

https://www.teb.org.tr/


Türkiye Süt, Et, Gıda Sanayicileri ve Üreticileri Birliği

(Турецька асоціація промисловців та виробників молочної, м’ясопродуктової та харчової промисловості)

https://www.setbir.org.tr/


Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu

(Федерація турецьких асоціацій харчової промисловості та напоїв)

https://www.tgdf.org.tr/



Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri

(Сільськогосподарські кредитні кооперативи Туреччини)

www.tarimkredi.org.tr


Gıda ve İhtiyaç Maddeleri Ankara Toptancılar Derneği

(Асоціація оптовиків продуктів харчування та предметів першої необхідності)

www.gimatdernek.com.tr


Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD)

‎(Незалежна асоціація промисловців і бізнесменів)

www.musiad.org.tr


Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği

(Асоціація виробників одягу Туреччини)

www.tgsd.org.tr


Kozmetik ve Temizlik Ürünleri Sanayiciler Derneği

(Асоціація виробників косметики та чистячих засобів)

www.ktsd.org.tr


Ankara Genç İş Adamları Derneği (ANGIAD)

(‎Асоціація молодих бізнесменів Анкари‎)

www.angiad.org.tr




Міністерство торгівлі Турецької Республіки

www.trade.gov.tr


Міністерство сільського та лісового господарства Турецької Республіки

www.tarimorman.gov.tr


Міністерство казначейства і фінансів Турецької Республіки

www.hmb.gov.tr


Інвестиційний офіс при Президенті Турецької Республіки

www.invest.gov.tr


Спілка торгових палат і товарних бірж Турецької Республіки

www.tobb.org.tr


‎Турецько-українська ділова рада ‎при Раді зовнішньоекономічних зв’язків Турецької Республіки

www.deik.org.tr/turkiye-avrasya-is-konseyleri-turkiye-ukrayna-is-konseyi


Турецька Асамблея Експортерів (TIM)

www.tim.org.tr


Стамбульська Торгова Палата

www.ito.org.tr


Стамбульська Промислова Палата

www.iso.org.tr


Анкарська Торгова Палата

www.atonet.org.tr


Анкарська Промислова Палата

www.aso.org.tr


Календар виставкових заходів у Туреччині в 2024 році:

FairCalenderMain2024.xls (live.com)

Основною перевагою ведення бізнесу в Туреччині є її розташування. Як відомо, країна займає трансконтинентальну позицію, відокремлюючи Європу від Азії.
Це означає, що більшість торгових шляхів проходять саме тут, приваблюючи цим фактом велику кількість інвесторів.

Згідно зі статистикою компаній, які допомагають іноземним бізнесменам в організації бізнесу в Туреччині, існує кілька напрямків діяльності, які користуються стабільним інтересом у підприємців у останні роки, а саме: туристичний бізнес, оптова і роздрібна торгівля одягом, будівництво.

Важливо правильно визначити, який бізнес відкрити в Туреччині. Для цього потрібно провести маркетингове дослідження, уважно вивчити ринок, особливості ведення бізнесу в Туреччині. Потрібно з особливою ретельністю продумувати бізнес-план і не розпочинати реалізацію дорогих проектів. Необхідно враховувати, що Туреччина – ісламська країна зі своїми особливостями в менталітеті, обумовленими релігією.

Фахівці рекомендують починати бізнес, про який підприємець має хоча б мінімальне уявлення, а краще реальний досвід. Будь-який стартап несе в собі ризики. Але в цій країні спостерігається оптимальне поєднання західних і східних традицій: досить висока якість послуг, що надаються, мінімум бюрократії і високий ступінь гостинності допоможуть починаючому інвестору швидко адаптуватися в країні.

Не зайвим буде заручитися підтримкою фахівців, адже, як показує практика, основні помилки новачків носять юридичний характер, а вже потім стосуються економічних і маркетингових тонкощів. Зокрема, перед тим як відкривати в Туреччині компанію, з метою уникнення відмови в реєстрації, підприємцю краще проконсультуватися з юристами, які володіють нормативною базою в сфері реєстрації бізнесу в Туреччині.


Одним з основних напрямів роботи Міністерства закордонних справ України є підтримка вітчизняного експорту у контексті розширення географії ринків збуту та його диверсифікації.

Важливим елементом сприяння виходу українських експортерів на зовнішні ринки, просування та захисту їхніх інтересів, а також залучення іноземних інвестицій є започаткована у 2013 році Рада експортерів та інвесторів при МЗС України (РЕІ).

У рамках РЕІ на постійній основі здійснюється моніторинг та оперативне інформування національних виробників стосовно потенційних можливостей розширення української присутності на світових ринках, зацікавленості іноземних компаній у налагодженні контактів з вітчизняними партнерами.

У практичному плані роботи РЕІ запроваджено механізм опрацювання звернень вітчизняних компаній щодо просування їх продукції та пошук партнерів на іноземних ринках із використанням наявних можливостей економічних відділів у складі закордонних диппредставництв.

Детальна інформація за посиланням:

https://rei.mfa.gov.ua/

Міністерство закордонних справ запустило нову цифрову платформу NAZOVNI, яка покликана спростити для українських компаній пошук інформації про можливості для експорту продукції.

Цифрова платформа NAZOVNI створить нові економічні можливості для українського бізнесу в світі, допоможе збільшити експорт та залучити нові іноземні інвестиції та технології в Україну. Це новий рівень взаємодії держави та бізнесу. Українські компанії зможуть всього у декілька кліків отримати послуги МЗС та 131 дипломатичної установи України для просування товарів і послуг за кордоном.

Зокрема, на платформі NAZOVNI український бізнес зможе отримати доступ до нових можливостей на іноземних ринках. Для цього потрібно зареєструватися на платформі та створити заявку. Після цього її мають перевірити співробітники МЗС.

Планується, що за допомогою платформи МЗС України допоможе:

  • знайти актуальні напрями для кожного окремого ринку;
  • проаналізувати ринок і знайти точки взаємовигідної співпраці;
  • ознайомитися з економічним паспортом країни;
  • знайти і перевірити ділових партнерів;
  • отримати підтримку проєктної діяльності;
  • отримати консультацію щодо роботи за кордоном;
  • взяти участь у виставках і бізнес-місіях за кордон.

Цифрова платформа NAZOVNI доступна за посиланням https://nazovni.online/ та працює у тестовому режимі.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux